Videoneuvotteluilla säästöjä - Trafi

Päästöjen vähentäminen videoneuvottelujen avulla Brysseliin ja Rovaniemelle

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa lentoliikenteen päästökaupan parissa työskentelevä Joonas Laukia on konkari videoneuvotteluyhteyden käyttämisessä. Joka kuukausittaiset EU:n ilmastonmuutoskomitean päästökauppatyöryhmän kokoukset Brysselissä eivät aina vaadi matkaamista, vaan seuraaminen onnistuu myös neuvotteluhuoneesta verkon kautta, oman koneen ja kahvikupin ääreltä. Hänen tietämyksensä mukaan videoneuvotteluyhteyttä kansainvälisissä kokouksissa hyödynnetään vielä kuitenkin varsin vähän.

Tekniikka Joonaksella on aina toiminut hyvin, äänet kuuluvat niin kokouksen osanottajilta kuin etäyhteyden kautta olijoiltakin, ja myös oman puheenvuoron saaminen etäyhteyden päästä onnistuu. "Tekniikkaa ei tarvitse pelätä. Se on haastavuudeltaan verrattavissa tietokoneen käynnistämiseen", hän kertoo. Videoneuvottelun etuna ovat ajan ja rahan säästäminen sekä tietenkin ympäristöystävällisyys. Joonas toteaa, ettei hänellä ole videoneuvotteluista kuin positiivista sanottavaa.

Toimivat videoneuvotteluyhteydet ovat Trafissa välttämättömät, sillä virastolla on Helsingin päätoimipisteen lisäksi toimintaa yhdeksällä muulla paikkakunnalla ympäri Suomea. Myös Trafin Green Office –tiimi hyödyntää kokouksissaan videoneuvotteluyhteyksiä, sillä tiimiläisistä yksi istuu Rovaniemellä ja yksi Savonlinnassa kuuden helsinkiläisjäsenen lisäksi.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmään liittyvistä viranomaistehtävistä.

• Vuonna 2012 tehtiin 526 henkilötyövuotta.
• Päätoimipiste Helsingissä on Green Office -sertifioitu ja sertifiointi tullaan laajentamaan suurimmille aluetoimipisteille Rovaniemelle ja Lappeenrantaan.
• 17 neuvotteluhuonetta ja kaksi auditoriota, joissa on kiinteä videoneuvottelujärjestelmä.
• Syyskuussa 2013 videon välityksellä neuvoteltiin yhteensä 1100 tuntia.

- Helena Waltari / Johtava asiantuntija, Green Office -koordinaattori
Trafi